רכב חשמלי אספקטים

הסוללה

יש המתייחסים לסוללה כליבת הרכב. הסוללה היא הרכיב הקריטי  המשפיע על שיקולים על הביצועים, תשתיות החשמל וכמות עמדות הטעינה, שווי הרכב, אופי הצרכן והשקעה בטכנולוגיה.

הספקת החשמל לטעינת המצבר ברכב משקפת בתוכה את הכדאיות, הנוחות הזמינות והעלות שברכישת רכב מסוג זה, מכיוון שהמנוע דורש הספק גבוה, הקיבולת הממוצעת של רכב קטן בעל טווח נסיעה של 200 ק"מ עומדת על KHW30-40 ולרכב משפחתי KWH50. זמן טעינה איטי מסוג 1 של 7 עד 9 שעות ומהיר מסוג 2 עד חצי שעה.

                                  90% מהסוללות של הרכבים החשמליים הפרטיים הם מסוג Lithium-Iron בעלי נצילות, יחס קיבולת למשקל גבוה ויכולת עמידות בזמן טעינה קצר.

המטענים הביתיים מתחברים לארון החשמל הראשי, במידה והתשתית אינה מספיר מבוצעת הרחבת תשתית מהפילר.

ההספק של עמדת הטעינה נע בין KW3.7 לKW22 ובמתחמי חניה ציבוריים KW 11ל KW22 וניתנת לניתור ולמעקב אחר מצב הטעינה.

הסוללה כיום מהווה את המרכיב העיקרי בעליות כ40% משווי הרכב וכשליש ממשקלו, מעבר לך הדגרדציה של הסוללה מואצת ואינה לינארית, כך שבשניים הראשונות מאבדת קרוב ל10% מהקיבולת המקסימלית לפי הצהרת היצרן.

הגורם המרכזי לפחת הסוללה טמון במחזרי הפריקה העמוקה והטעינה של החוזרת ונשנת, בנוסף קיים קשר הפוך בין נצילות הסוללה שיורדת עם הזמן וגורמת להגברה במחזורי הטעינה.

תשתיות

נראה שריבוי נקודות הטעינה מתקרבת לזו של טעינת טלפונים סולולריים כך שבכל מקום ובכל זמן ניתן להטעין את הרכב.

חניונים ,מתחמים רבים ומקומות עבודה נדרשים לספק את תפוקת החשמל ולקצר את משך הזמן הדרוש לטעינת המצבר.

מקור נוח היא נקודת החשמל הביתית התלת פאזית שממנה ניתן להטעין כמעט כל רכב פרטי משפחתי בקלות ע"י מתאם פשוט. עיריות החלו בהקמת נקודות טעינה סדרתיות בצמוד לחניות בשולי המדרכה וכמו כן נקודות טעינה המשולבות עם עמודי תאורת רחוב.

המרת אנרגיה

היום הושק ממיר חדש שיודע להמיר את זרם החשמל מהמערכת הוסלרית לצרכני הבית וגם לטעינת מצבר הרכב ישירות מהערכת הסולארית שעל גג המבנה או החניון המספק זרם ישר (DC) כחלק מהטכנולוגיה המובנת, במהלך היום ללא צורך בהמרה כפולה, מה שמעלה את כדאיות ההשקעה ומאריך את הפנאי ע"י קיצור זמן הטעינה.

קיימות גם עמדות לטעינה אלחוטית, אך כרגע  הספקם נמוך מה שמעלה את זמן הטעינה באופן משמעותי.

זמינות וזמני הטענה

זמינות הטענת הרכב הופכת לאחרונה לגבוה במיוחד, בניגוד לרכבי בנזין שניתן לתדלקם בתחנות דלק בלבד, רכבים חשמליים ניזונים כמעט מכול מקום שבו נקודת חשמל, ובעיקר בכל עצירה או חניה, החל מטעינה ביתית, טעינה בחניונים, מקומות עבודה, תחנות טעינה בצמוד לכבישים ועמדות ניידות.

כיום בעמדות מסחריות וטעינה בבית,זמן הטעינה נע בין 9-10 שעות ועד חצי שעה לטעינה סופר מהירה בתחנות הצמודות לכבישים ראשיים.

זמני הטעינה הולכים ומצטמצמים  היחס של קיבולת הסוללה לכל  KWH1 איחסון הולך וקטן, כלומר ניתן לאגור כמות גדולה יותר של חשמל בנפח סוללה קטן יותר.

סביבה ובריאות

כל הפליטות החל מדו תחמוצת הפחמן, כולל גני רדון, NOX ו Carbon dioxide נמנעים ברכבי חשמל, גזים אילו מתפלחים לכל רכב בקלות שאין לו מסנני פחמן פעיל.

תא הנהג מבודד יותר , מונע רעשי חוץ, גדירת גזים מרכבי בנזין וחדירת קרינה אלקטרומגנטית. מעבר לכך המנוע הרבה יותר שקט ממנוע בנזין או דיזל.

סכנת שריפה והתפוצצות המאיימים על רכבי בנזין לא קיימת ברכב חשמלי, יתרה מכך נסיעה בחניונים סגורים או תת קרקעיים אינה פולטת גזים ולכן ניתן להיכנס לכל חניון בניגוד לרכבי גז וסולר.

פברואר 27, 2019

עדכן לגבי מכסות למערכות סולאריות באסדרה התעריפית

!בשלב השני שבו פרסמה רשות החשמל הקצעה למכסה של 250 מגה נוספים, נותרו 75% מהמכסה הפנויה, כלומר כבר נוצלו 60 מגה לפי התחזית שמתבססת על סיום […]
ינואר 28, 2019

EVGS הסכמים עם עיריות וחברות לליווי הגשה והקמת עמדות טעינה

לאחרונה חתמנו הסכם יעוץ וליווי לעמדות טעינה עם חברת ראפק, עירית צפת, גדרה וחדרה הייעוץ כולל הכנת המסמכים, התכניות ומיפוי מקומות החניה ברחבי העיר והחניונים במקומות […]
אוגוסט 2, 2016

[:he]פטור גם מתשלומי מס וגם מניהול ספרים[:]

[:he] היום, יום ראשון, אישרו הממשלה וועדת השרים לענייני חקיקה את "הצעת חוק לעידוד השקעה באנרגיות מתחדשות". חוק זה מעניק הקלות בנושא מיסוי למתקנים סולאריים ביתיים, […]
מרץ 21, 2016

[:he]פטור מרישום במע"מ[:]

[:he] הצעה לפיה יחידים או ועדי בתים שייצרו חשמל באמצעות טכנולוגיות פוטו-וולטאיות יהיו פטורים מרישום במע"מ, הקלה ביורוקרטית משמעותית ליצרני החשמל הפרטיים לפרטים נוספים[:]