כדאיות רכבים חשמליים בליסינג תפעולים לעובדים

כיום חברות רבות בוחנות החלפת רכבי הליסינג הסטנדרטיים ברכבים חשמליים והיברידיים,

כידוע רכב שמושכר לעובד נושא את העלויות הקבועות והמשתנות על החברה, עליות אילו כרוכות בטיפולים שנתיים, תקלות, אגרות טסטים והמרכיב העיקרי הוא הוצאת הדלק שמסתכמת בממצוע ל1100 ש"ח בחודש.

כאשר מדובר על רכב חשמלי ההוצאות השותפות בהשוואה לרכב בנזין הופכות לשוליות, ניתן לחסוך כ-80% מהן עקב מחירי החשמל הנמוך יחסית לדלק ועלות הטיפולים שזניחה ביחס לרכבי הבנזין והדיזל.

ההשוואה נעשתה בין עלויות הנסיעה בשלושת הטיפוסים של כלי רכב חשמלי, ובין מכונית עם מנוע בעירה פנימית. כלי רכב היברידי כולל מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי קטן יחסית, כאשר את הסוללה שלו הוא טוען במהלך הנסיעה. היברידי נטען הוא הקרוב ביותר לכלי רכב חשמלי, אך הוא מצויד גם במנוע רגיל שמגבה את החשמלי במקרה שהסוללה עומדת על סף סיום.

המבדק בחן את מרכיבי העלויות השונים של השימוש ברכב שהם עלות הרכישה, עלות הנסיעה ועלות התחזוקה, כאמור נוספה העלות הסביבתית, שלרוב חומקת מעיני היבואן מטעמים שיווקיים והצרכן מכיוון שאינה מופיעה בחשבונית הדלק או בתשלום במוסך.     עלות הרכישה חושבה בניכוי ערך הרכב בתום תקופת הבעלות, כלומר הפחת על מחיר הרכב (ירידת ערך). הפחת חולק במספר הקילומטרים שעובר רכב ממוצע, וכך התקבלה עלות נוספת הגבובה ב73% שהנהג משלם עבור כל קילומטר נסיעה בעיקר בתוך העיר.

העלות ההשוואתית נעשתה בין עלויות הנסיעה בשלושת הטיפוסים של כלי רכב חשמלי, ובין מכונית עם מנוע בעירה פנימית. כלי רכב היברידי כולל מנוע בעירה פנימית ומנוע חשמלי קטן יחסית, שאת הסוללה שלו הוא טוען במהלך הנסיעה. היברידי נטען הוא הקרוב ביותר לכלי רכב חשמלי, אך הוא מצויד גם במנוע רגיל שמגבה את החשמלי במקרה שהסוללה נגמרת.

בשורה התחתונה, לפי תחשיבי ק"מ, חברות אשר מחזיקות רכבי ליסינג לעובדים יכולות לחסוך באופן מובהק ע"י צימצום ניכר בעלויות השוטפות והקטנת עליות הטיפולי במוסכים, הנובע מאמינות הרכיבים במנוע החשמלאי שאינם דורשים החלפה בתדירות גבוה ביחס למנוע מכאני בוכנתי.

בנוסף הרגולטור קבע שעד שנת 2030 באופן ראשמי כל רכבי הבעירה הפינית כדוגמת בנזין וסולאר יורדו מהכבישים לצמיתות.