טעינת רכב חשמלי מערכת סולארית

לאחרונה חלה בארץ תנופת מעבר מרכבי בנזין להייבריד פלאג-אין (מוזנים מדלק וחשמל) ורכבים חשמליים, כיום מותקנים מאוד עמדות טעינה בפריסה ארצית, כולל בכבישים ראשיים, אזורי פריפריה, תחנות דלק, חניונים וכמובן נקודות טעינה ביתיות.

שילוב עם מערכת סולארית

טעינת מצבר הרכב החשמלי ישירות מרשת החשמל מצריכה מעבר דרך מהפך AC/DC הממיר את החשמל מזרם חילופין לזרם ישר, כאשר אנו משלמים את החשמל קריאת המונה מבוצעת בצד הכניסה לממיר בלבד, אך בשל הפסדי אנרגיה הנובעים מההמרה, ולכן הטעינה דורשת יותר חשמל כפיצוי מאובדן זה.

לאחרונה עמדה חדשה שפועלת בצרפת ומגיעה בקרוב לארץ מצליחה להטעין רכב בעל קיבולת מצבר ממוצעת בתפוקה של KWH30 ב-5 דקות בלבד לטווח נסיעה של 200 ק"מ* בעזרת פנלים סולאריים  ע"י המרת DC ל DC באופן ישיר וללא צורך ב מהפך (Rectifier).

בחניוני רכבים וחניות מכורות שבהם מותקנים פנלים פואטוולטאיים, PV, כחיפוי על הגג או כחיפוי תחליפי לגג, מספקים הפנלים טעינה מהירה יותר לרכבים בהשוואה לחניונים תת קרקעיים, נקודות טעינה בצידי הדרך או טעינה ביתית לילית.

כמובן שניתן וכדאי להטעין את הרכב במהלך היום מהמערכת הסולארית הביתית מעצם היתרון הטמון בניצלות הגבוה וקיצור זמן הטעינה.

תהליך הטעינה

המרה חשמל מהווה מרכיב משמעותי המשפיע על הפסדי האנרגיה, אין ספק שממרים שמוזנים בזרם ישר בכניסה וביציאה יעלים יותר ופולטים פחות חום וקרינה, ממרים אילו מעבירים את החשמל מהפנלים הפואטולטיים ומספקים אותו לסוללה.

כיום קיים תמריץ לפיתוח מנוע DC, זרם ישר, ברכבים חשמליים כך שבקרוב נכיר רכבים בהם הזרם היוצא מהסוללה יסופק ישירות למנוע ע"י בקר ומייצב מתח בלבד, ללא צורך בממיר מ DC ל  AC. שינוי זה יוזיל את העליות השוטפות.

טעינה בבית פרטית ישירות מהמערכת ה PV מצריכה קונקטור (מחבר יעודי), איך אינה דורשת מהפך נוסף מלבד הממיר הקיים בכל מקרה המובנה במערכת ומספק חשמל לצרכי המבנה ו/או לרשת.

כעת ניתן אפילו לנצל סוללות ישנות או סוללות שבהם הנצילות נמוכה מ80% בתור סוללת אחסון חשמל למערכת סואלרית. סוללת פריקה עמוקה מאפשרת מקור אחסון חשמל זמני במקרה של יצור נמוך, תקלה במערכת הסולארית או עננות.

כדאיות ועליות

עלות טעינה היום לכל 1ק"מ נסיעה הינו חמישית מתדלוק בבנזין ושליש מתדלוק בגז טבעי, כל 1KWH מספיק ל6.5ק"מ בממוצע, בהשוואה לליטר דלק שמספיק ל15 ק"מ נדרשים כ KWH2.3 שעלותם 1.2 ש"ח כולל מע"מ במקום 6.5 ש"ח לליטר אחד של דלק.

בהשוואה לממוצע רכב פרטי שנוסע 18,000 ק"מ בשנה, ברכב חשמלי העלות הינה 1,460 ש"ח במקום 7,800 ש"ח ברכב בנזין, כלומר חיסכון שנתי משוער שמגיע ל 6,340 ש"ח בשנה. בנוסף רמת האמינות של המנוע ועלות הטיפולים נמוכה יותר מהמכלולים שברכב בנזין.

בנוסף לכך בימים אילו ניתנות סובסידיות רבות וחד פעמיות! ע"י הממשלה לרכישת רכבים חשמליים ולהקמת עמדות טעינה.

לצורך השוואה, המחיר שאנו מקבלים מחח"י לקילוואט אחד מהמערכת הסולארית בכל שעת ייצור הינו 45 אגורות למערכת עד KW15 ו48אגורות למערת עד KW100, כאשר עלות טעינת המצבר מהרשת מתחיל מעלות החשמל המיוצר, 53אגורות כיום ל60 אגורות ויותר במקומות ציבוריים. עובדה זו גורמת לכדאיות טעינת המצבר ממערכת ה- PV בשעות היום למי שיש אפשרות ונגישות.

באופן חד משמעי למכור את החשמל מהמערכת הסולארית לרשת חח"י יותר יקר מצריכת החשמל מהמערכת לטעינה.

טעינה ברמה 1 ורמה 2 אפשרית דרך המערכת הסולארית, אגירת חשמל תשמש גם טעינת DC מרמה 3 בעתיד הקרוב.

קונסטרוקציה וחיפוי

בהחלט ניתן לחפות את הגג, אם מדובר בפרגולה, מחסן או כל מבנה ולהגיע לרמת אטימות ובידוד שוות ערך לפנל איסכורית. ע"י החלפת פנלים סולאריים בפנלים עם בידוד כפול ניתן להפוך הוצאה להשקעה ולקצר את זמן ההחזר.

את המסקנות ניתן להפיק יחסית בקלות וכל עוד קיימת אסדרה תעריפית כדי להתקין מערכת PV לפני שהמכסה תסתיים מבעוד מועד.

*טווח הנסיעה ברכב הינו ממוצע משוער המשתנה בהתאם לאילוצי הדרך, טמפרטורה, נצילות המצבר והתנהגות הנהג.

בכל שאלה והתייעצות ניתן לפנות לאלי ישראלי, יועץ בתחום הPV והEV